Källa: Trelleborgs Allehanda den 1.9 2017
Positionerna mellan Trelleborgs kommun och de statliga myndigheterna är fortfarande låst i ringvägsfrågan. Nu vill kommundirektören få till ett möte med Trafikverkets generaldirektör.
Under sommaren har myndigheternas njugga inställning blivit allt tydligare. Både Trafikverket och länsstyrelsen har i separata skrivelser starkt ifrågasatt hela projektet. Trafikverkets Andreas Åkerblad, enhetschef för samhällsplanering, går så långt att han skriver att Trafikverket “inte kan ställa sig bakom” en ny ringväg.
I ett mejl till kommundirektör Fredrik Geijer radar Andreas Åkerblad upp de problem som verket ser med ringvägen. Restiden för hamntransporterna blir längre (på grund av längre färdväg och fler rondeller), den tunga trafiken på väg 108 riskerar att öka, högvärdig jordbruksmark tas i anspråk och man skapar en ny barriär runt staden. Dessutom, anser han, har kommunen inte på ett tillräckligt sätt utrett alternativ till ringvägen.
Men på Trelleborgs kommun håller man inte med. Kommundirektören Fredrik Geijer ska nu försöka få till ett möte med Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon för att ge Trelleborgs kommuns syn på saken. Geijer har skickat en förfrågan men ännu inte fått svar.
– Vi kommer att fortsätta prata med regionala representanter, men vi vill också få Trafikverkets generaldirektör att se och förstå vidden av Trelleborgs hamns betydelse, vilket vi inte tycker riktigt framkommer i det nationella perspektivet, säger Fredrik Geijer som menar att Trafikverket hittills inte varit så intresserat av att delta i samtalen.
Fredrik Geijer håller med om att kommunen och Trafikverket för närvarande är långt i från varandra. Argumenten mot ringvägen i skrivelsen tycker han inte stämmer helt med verkligheten.
– I dag har vi 700 000 fordon som går rakt igenom Trelleborgs city och delar staden och havet. Hamnlägena etableras nu efter hand på östra sidan av hamnen och det är klart att det måste till en infrastrukturlösning för att möta det, säger han.
Men Trafikverket tycker ju att Sjöstaden kan byggas även om hamntrafiken fortsätter att dras in västerifrån.
– Vi ser inte att den lösningen är möjlig. Den förutsätter tunnel eller tråg västerifrån och det är något som kommunfullmäktige redan ratat.
Trafikverkets oro för att väg 108 skulle bli mer belastad med tung trafik behöver inte bli verklighet, menar Fredrik Geijer.
– Man kan till exempel göra förträngningar så att man inte underlättar för tung trafik, utan leder den ut på E6.
I sommar har även länsstyrelsen skrivit till kommunen och uttryckt skepsis över ringvägen. Länsstyrelsen skriver att den befintliga E6 tillgodoser behovet av trafikled till och från hamnen. Länsstyrelsen skriver att kommunen ska förhålla sig till att trafiken fortsätter gå västerifrån när man planerar olika centrumnära projekt.
Andreas Mårtensson