Debattinlägg i TA den 11:e juni

Brevbilaga

Häromdagen snubblade jag över en skrämmande siffra, den som visar Alliansens uppfattning om hur mycket man ska investera för att göra reklam för Trelleborg och Söderslätt. Det är mindre än en tia per invånare eller rått uttryck 350.000:- för 2014. Den summan anser beslutsfattarna i rådhuset ska räcka till för att berätta vad vi har att erbjuda av natur, upplevelser och avkoppling så turisterna väljer just oss. Men än värre är att det futtiga anslaget också ska räcka till att locka hit nya företag och arbetstillfällen. Nya jobb, invånare och nya turistintäkter. Det är enligt Alliansen inte värt mer än en knapp tia!

Besökarna är en guldgruva!
2012 spenderade våra turister runt 350 miljoner under sin tid i kommunen. På boende, mat, souvenirer, hantverk, entréavgifter, resor och så vidare. Allt producerat och levererat av oss i Trelleborg och på Söderslätt. Det gav en skatteintäkt till kommunen på 35 miljoner. Varje krona i turistbudgeten gav alltså en 100-faldig utdelning! Bra jobbat alla på Trelleborgs Kommuns Utvecklings AB som trollar med knäna och gör sitt allra bästa!

Lyssna på Henry Ford!
Han sade för snart 100 år sedan (fritt översatt); ”Att spara in på marknadsföringen är lika dumt som att stanna klockan för att spara tid.” Är det så att man, som beslutsfattarna på rådhuset verkar göra, ser marknadsföring som en kostnad och inte en investering är man illa ute. Då kommer Trelleborgs kommun i all framtid vara som ett svampställe, något man behåller för sig själv och inte berättar om för andra. Vilket dessvärre med all tydlighet bekräftas i den nya varumärkesplattformen som avslutas i en intet förpliktigande ”devis” istället för en konkret handlings- och aktivitetsplan. Ett beklämmande hastverk som ändå tog nästan fyra år att sno ihop.

Börja med att prata med varandra.
De produkter och tjänster som turisterna ”köper” produceras till stor del av olika förvaltningar och nämnder i kommunen. Men det verkar inte finnas någon samordning eller kunskapsutbyte dem sinsemellan. Och ingen av dem vet vad våra besökare eller företag på väg hit förväntar och önskar sig, eller vill ha. Om så hade varit fallet skulle Smygehuk vara en pärla. Då skulle våra stränder, från Beddinge i öster hela vägen till Skåre, vara lika fina och fulla med aktiviteter och företag som stränderna runt Ystad eller Tylösand. Då skulle Västra korset med sin småbåtshamn vara en välkomnande entré till vår stad med möjlighet att ställa upp sin husbil eller husvagn. Då skulle våra andra gästhamnar vara levande idyller och våra cykelleder attraktiva upplevelser.

Sorgligt men tyvärr också sant!
Men så länge det inte finns någon kunskap om vad folk och företag förväntar sig av Trelleborg, inte heller några handlingsplaner eller konkreta visioner, så händer inget. Den bästa (eller rättare sagt sorgligaste) värdemätaren är att man inte satsar ens en tia per invånare på att berätta om och visa upp vår fantastiska hembygd. Sorgligt!

Tom Magnusson
Söderslättspartiet